BIOLOGI

      

ÅR 6 Lektionsplaneringing v.11-    "SEX & SAMLEVNAD"
DINA MÅL
Du ska kunna:
  •           Diskutera kring livets utveckling/livscykel (foster, barn, tonåring, åldring).
  •           Förklara hur en befruktning går till och fostrets olika stadier fram till förlossningen.
  •           Känna till vad som händer i puberteten.


SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Du kommer att arbeta med teori i boken ”Upptäck människan” med komplement av filmer från AV-media. Du kommer också att göra egna anteckningar där du dokumenterar arbetet med sex och samlevnad. Vi avslutar med ett skriftligt prov där du får visa dina teoretiska kunskaper och förmågan att kunna komma med egna analyser i olika frågor.


ÅR 5-6 Lektionsplanering vt.-15v.11-ht.-15v.41      "KROPPEN"
DINA MÅL
Du ska:
-        kunna namn på skelett, leder och muskler och var de är placerade i kroppen
-        känna till några olika organ (hjärta, lungor, hjärnan hur de ser ut, var de finns i kroppen och vilken funktion de har)
-        veta hur nervsystemet fungerar
-        känna till några sjukdomar, hur man förebygger och behandlar.
-        utifrån eget material (hämtat från nätet, böcker eller tidningar) kunna diskutera i halvklass kring innehållet.
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med teori i boken ”Upptäck människan” (kap.1,2,3,5) och uppgifter i arbetsboken som hör till. Vi kommer att se filmer från AV-media om olika organ i kroppen och hur de fungerar och även om några vanliga sjukdomar  (hur man förebygger och behandlar). På NO-lektionerna på fredagarna kommer vi att göra en del enkla experiment som ska dokumenteras. Ni kommer även att få som uppgift/läxa att ta med artiklar som rör människokroppen, medicinska upptäckter, sjukdomar eller andra artiklar som handlar om människokroppen
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma hur aktiv du är under lektionerna när vi diskuterar, när vi arbetar i grupp, när vi experimenterar och hur du deltar i diskussioner kring artiklarna ni tar med. Vi avslutar varje kapitel med ett prov/test.

                                          
  ÅR 5 Lektionsplanering v.38-43       "KROPP & HÄLSA"  år 5
DINA MÅL
Du ska känna till:
·         hur kroppen och själen påverkas av sömn, kost och motion
·         olika vitaminer som finns och varför vi behöver dem
·         vad som händer i kroppen när du äter (matspjälkningen)
·         vilka näringsämnen som finns i maten
·         några få organ (t.ex. lever, njurar & bukspottkörteln) och vilken funktion de har i kroppen
·         diabetes och upptäckter/mediciner som underlättat för diabetiker (tabletter, sprutor och    insulinpump)


LÄSANVISNINGAR till test måndagen den 3/10 -14:

Du ska:
  • kunna förklara hur kroppen tar till sig näring (matspjälkningen) s.42
  • kunna förklara vad som händer med maten som du äter, från munnen till bajset, och använda dig av korrekta biologiska begrepp när du förklarar (t.ex. matstrupe, tjocktarmen och gallblåsa). s.44-47
  • kunna förklara vilka funktioner spottkörtlarna, bukspottkörteln, lever, njurarna och gallblåsan har.
  • kunna berätta lite om sjukdomen diabetes (hur den uppkommer, olika typer av diabetes som finns, vilka symptom man kan se och hur den kan behandlas). s.52-53 + affisch i klassrummet.
  • veta vilka näringsämnen vi behöver och ur de är grupperade (t.ex. proteiner, kolhydrater och fett) och även kunna ge exempel på något livsmedel i varje grupp. s.50-51.


PS. Läs gärna bildtexterna på ovan angivna sidor och även längst ner på de sidorna (den gulmarkerade texten) där många ord/begrepp förklaras.

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att varva teori i boken ”Upptäck människan” kap.4 och arbeta i arbetsboken som hör till och titta på olika filmer om bl. a. matspjälkning, vitaminer och om diabetes.
Vi avslutar med ett litet skriftligt förhör.

                     




 Lektionsplanering v.16-24    "MILJÖBOKEN" år 4
DINA MÅL
Du ska kunna:
-        Namn på vanliga växter och djur (fåglar, fiskar & insekter) i Sverige
-        Gruppera några vanliga växter
-        Dokumentera dina undersökningar i en enkel rapport

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med teori  i ” Natur & Miljöboken”  och även vistas utomhus för att göra fältstudier där vi namnger växter och även går en tipsrunda med frågor som rör allemansrätten . Vi kommer att sammanställa materialet i en enkel rapport.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma din förmåga att samarbeta och söka fakta vid fältstudier. Jag kommer också att se hur mycket du kommer ihåg av allemansrätten vid tipsrundan och din förmåga att sammanställa dina fakta i en rapport.



                                                  Lektionsplanering v.35-39  år 4
DINA MÅL
Du ska kunna:
-        ge exempel på och beskriva hur människor behöver och påverkar naturen
-        göra en enkel undersökning med hjälp av planering
-        använda håv, lupp och söka information i faktaböcker
-        identifiera, sortera och gruppera djur och växter
-        göra enkla dokumentationer av dina undersökningar med hjälp av text och bild
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi:
-        ser en film från AV-media om allemansrätten
-        tolkar och sammanställer allemansrätten på en affisch
-        ser en film från AV-media om ”Djur-och växtliv i Östersjön” och ”Hur man sorterar/grupperar djur”
-        gör en tankekarta där vi sorterar/grupperar ryggradsdjur och ryggradslösa djur
-        håvar nere vid stranden och gör en strandprofil/expedition skog & sötvatten
-        samlar resultaten och sammanställer genom att göra ett fint kollage om vår närmiljö
-        vi avslutar med att redovisa kollagen i korsgrupper



OPERATION STRANDPROFIL HT -13
Operation "Strandprofil" en fin höstdag.

Samuel har hittat en liten spigg

                     
Ella har fångat en öronmanet - som förstås hälldes tillbaka i vattnet!




Det är viktigt att dokumentera!


EXPEDITION VAD HITTAR MAN I SKOGEN OCH VID SÖTVATTEN!
Vad har vi hittat här då - en liten groda!

Och Nils hittar en groda till!

En liten skadad salamander.

Vart tog skalbaggen vägen?

Cecilia tycker att vi ska släppa ut grodan nu!

Samuel tar sig en sista titt på grodan innan den släpps ut i skogen igen.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.