ÅR 6 Lektionsplaneringing v.11- "SEX & SAMLEVNAD"
DINA MÅL
Du ska kunna:
|
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Du kommer att arbeta med teori i
boken ”Upptäck människan” med komplement av filmer från AV-media. Du kommer
också att göra egna anteckningar där du dokumenterar arbetet med sex och
samlevnad. Vi avslutar med ett skriftligt prov där du får visa dina
teoretiska kunskaper och förmågan att kunna komma med egna analyser i olika
frågor.
|
ÅR 5-6 Lektionsplanering vt.-15v.11-ht.-15v.41 "KROPPEN"
DINA MÅL
Du ska:
-
kunna namn
på skelett, leder och muskler och var de är placerade i kroppen
-
känna
till några olika organ (hjärta, lungor, hjärnan hur de ser ut, var de finns i
kroppen och vilken funktion de har)
-
veta hur
nervsystemet fungerar
-
känna
till några sjukdomar, hur man förebygger och behandlar.
-
utifrån
eget material (hämtat från nätet, böcker eller tidningar) kunna diskutera i
halvklass kring innehållet.
|
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med teori i
boken ”Upptäck människan” (kap.1,2,3,5) och uppgifter i arbetsboken som hör
till. Vi kommer att se filmer från AV-media om olika organ i kroppen och hur
de fungerar och även om några vanliga sjukdomar (hur man förebygger och behandlar). På
NO-lektionerna på fredagarna kommer vi att göra en del enkla experiment som
ska dokumenteras. Ni kommer även att få som uppgift/läxa att ta med artiklar
som rör människokroppen, medicinska upptäckter, sjukdomar eller andra
artiklar som handlar om människokroppen
|
SÅ HÄR
KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att
bedöma hur aktiv du är under lektionerna när vi diskuterar, när vi arbetar i
grupp, när vi experimenterar och hur du deltar i diskussioner kring artiklarna
ni tar med. Vi avslutar varje kapitel med ett prov/test.
|
ÅR 5 Lektionsplanering v.38-43 "KROPP & HÄLSA" år 5
DINA MÅL
Du ska känna
till:
·
hur kroppen och själen påverkas av sömn, kost och motion
·
olika vitaminer som finns och varför vi behöver dem
·
vad som händer i kroppen när du äter (matspjälkningen)
·
vilka näringsämnen som finns i maten
·
några få organ (t.ex. lever, njurar & bukspottkörteln) och vilken
funktion de har i kroppen
·
diabetes och upptäckter/mediciner som underlättat för diabetiker (tabletter,
sprutor och insulinpump)
LÄSANVISNINGAR till test måndagen den 3/10 -14: Du ska:
PS. Läs gärna bildtexterna på ovan angivna sidor och även längst ner på de sidorna (den gulmarkerade texten) där många ord/begrepp förklaras. |
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att
varva teori i boken ”Upptäck människan” kap.4 och arbeta i arbetsboken som
hör till och titta på olika filmer om bl. a. matspjälkning, vitaminer och om
diabetes.
Vi avslutar med
ett litet skriftligt förhör.
|
Lektionsplanering v.16-24 "MILJÖBOKEN" år 4
DINA MÅL
Du ska kunna:
-
Namn på vanliga växter och djur (fåglar, fiskar
& insekter) i Sverige
-
Gruppera några vanliga växter
-
Dokumentera dina undersökningar i en enkel
rapport
|
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Vi kommer att
arbeta med teori i ” Natur &
Miljöboken” och även vistas utomhus
för att göra fältstudier där vi namnger växter och även går en tipsrunda med
frågor som rör allemansrätten . Vi kommer att sammanställa materialet i en
enkel rapport.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma
din förmåga att samarbeta och söka fakta vid fältstudier. Jag kommer också
att se hur mycket du kommer ihåg av allemansrätten vid tipsrundan och din
förmåga att sammanställa dina fakta i en rapport.
|
Lektionsplanering v.35-39 år 4
Samuel har hittat en liten spigg |
Ella har fångat en öronmanet - som förstås hälldes tillbaka i vattnet! Det är viktigt att dokumentera! EXPEDITION VAD HITTAR MAN I SKOGEN OCH VID SÖTVATTEN!
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.