TEKNIK


ÅR 6 v.51-                                         "BROAR"                     (Puls - Kap 2 )
DINA MÅL
Du ska:
v  kunna planera ett brobygge i grupp efter given budget
v  göra en fungerande skiss, välja byggmaterial och bygga bron efter skissen
v  argumentera för valet av material till brobygget och
v  skriva fakta om den brokonstruktion du jobbat med och kunna dra egna slutsatser om hur broar påverkat oss

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi börjar med att gå igenom olika brokonstruktioner gemensamt. Gruppvis väljer ni en typ av bro, gör en ordentlig ritning med kostnadskalkyl (inom en budget ni får av mig), bygger bron efter ritningen och dokumenterar arbetet med minst en A4 som visar er skiss och en text som förklarar för- och nackdelar med just er brotyp och hur ni tänkte när ni arbetade med bron, slutkostnad och gruppmedlemmars namn.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
-        Hållbarhet, den bro som klarar av mest tyngd (minst 3 kg belastning)
-        Konstruktionen någorlunda överensstämmande med ritningen
-        Kostnadskalkylen någorlunda överensstämmande (inom budget)
-        Dokumenterat med skiss på ritningen och text som förklarar för- och nackdelar med er bro när det gäller val av material och påverkan på miljön.


År 5     v. 45-49                         "VAD ÄR TEKNIK? förvara och bevara"            (Puls - Kap 1)

DINA MÅL
Du ska:
·         Kunna förklara vad teknik är och kunna ge exempel på tekniska lösningar (t.ex.visp,                  paraply, yxa)
·         Kunna förklara tekniska system som t.ex. gör att mjölken från korna kommer till kyldisken        på ICA.
·         Använda tekniska begrepp (ord som t.ex. förpackning, transport och återvinnning)

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kapitel 1 och 2 i Teknikboken (Puls) och läsa om vad teknik är och hur den utvecklats från stenåldern. Vi ska också följa mjölkens väg från kon till kyldisken i affären och i samband med det arbetar vi med hur utvecklingen skett när det gäller förvaring (från t.ex. att torka mat till dagens kyl och frys). Vi avslutar med att göra enkla, vackert dekorerade papperspåsar.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma hur du använder tekniska begrepp när du ”pratar” teknik, ditt engagemang när vi diskuterar, arbetar i arbetsboken och tillverkar papperspåsen.


År 4   v.4- 7               ”MEKANISKA RÖRELSER, FÖRPACKNINGAR & DESIGN”

DINA MÅL
Du ska:
  • kunna visa på ett enkelt sätt med skisser, modeller eller texter hur du ska arbeta och hur du har tänkt
  • känna till begrepp som vridningspunkt, linjär rörelse, roterande rörelse, pendelrörelse och hävstångsmekanism.

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att titta på olika avsnitt om mekaniska rörelser, design och hur man viker pappersflygplan och sedan kommer vi att arbeta enskilt och parvis med att framställa askar/lådor, vika pappersflygplan och tillverka en sprattelgubbe (allt utifrån egna idéer om design och användningsområde). Vi redovisar muntligt i liten grupp om hur tankarna gick kring framställningen och resultatet.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma din förmåga att göra modeller (askar, flygplan och sprattelgubbe) utifrån egna och färdiga skisser, hur du resonerar kring ditt arbete och hur du framför din redovisning.



V.3-4                                            "VARDAGSTEKNIK"
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
  •  Ge exempel  och beskriva enkla tekniska saker som du känner till och några olika delar i dem.
  •  Diskutera om hur några tekniska saker i samhället har förändrats från förr till nu och hur de påverkar människor, samhälle och miljö. 
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med ett material som heter ”Teknikspanarna” där vi varvar teori med praktiska moment. Vi kommer även att titta på filmer från AV-media som visar den tekniska utvecklingen.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma din förmåga att delta i diskussioner och hur aktiv du är med de praktiska momenten vi arbetar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.