ÅR 6 v.51- "BROAR" (Puls - Kap 2 )
DINA MÅL
Du ska:
v kunna planera ett
brobygge i grupp efter given budget
v göra en fungerande
skiss, välja byggmaterial och bygga bron efter skissen
v argumentera för
valet av material till brobygget och
v skriva fakta om
den brokonstruktion du jobbat med och kunna dra egna slutsatser om hur broar
påverkat oss
|
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Vi börjar med att
gå igenom olika brokonstruktioner gemensamt. Gruppvis väljer ni en typ av
bro, gör en ordentlig ritning med kostnadskalkyl (inom en budget ni får av
mig), bygger bron efter ritningen och dokumenterar arbetet med minst en A4
som visar er skiss och en text som förklarar för- och nackdelar med just er
brotyp och hur ni tänkte när ni arbetade med bron, slutkostnad och
gruppmedlemmars namn.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA
KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
-
Hållbarhet, den bro som klarar av mest tyngd
(minst 3 kg belastning)
-
Konstruktionen någorlunda överensstämmande med
ritningen
-
Kostnadskalkylen någorlunda överensstämmande
(inom budget)
-
Dokumenterat med skiss på ritningen och text som
förklarar för- och nackdelar med er bro när det gäller val av material och
påverkan på miljön.
|
År 5 v. 45-49 "VAD ÄR TEKNIK? förvara och bevara" (Puls - Kap 1)
DINA MÅL
Du ska:
·
Kunna förklara vad
teknik är och kunna ge exempel på tekniska lösningar (t.ex.visp, paraply,
yxa)
·
Kunna förklara
tekniska system som t.ex. gör att mjölken från korna kommer till kyldisken på
ICA.
·
Använda tekniska
begrepp (ord som t.ex. förpackning, transport och återvinnning)
|
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Vi kommer att
arbeta med kapitel 1 och 2 i Teknikboken (Puls) och läsa om vad teknik är och
hur den utvecklats från stenåldern. Vi ska också följa mjölkens väg från kon
till kyldisken i affären och i samband med det arbetar vi med hur
utvecklingen skett när det gäller förvaring (från t.ex. att torka mat till
dagens kyl och frys). Vi avslutar med att göra enkla, vackert dekorerade
papperspåsar.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA
KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma
hur du använder tekniska begrepp när du ”pratar” teknik, ditt engagemang när
vi diskuterar, arbetar i arbetsboken och tillverkar papperspåsen.
|
År 4 v.4- 7 ”MEKANISKA RÖRELSER, FÖRPACKNINGAR & DESIGN”
DINA MÅL
Du ska:
|
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Vi kommer att
titta på olika avsnitt om mekaniska rörelser, design och hur man viker
pappersflygplan och sedan kommer vi att arbeta enskilt och parvis med att
framställa askar/lådor, vika pappersflygplan och tillverka en sprattelgubbe
(allt utifrån egna idéer om design och användningsområde). Vi redovisar
muntligt i liten grupp om hur tankarna gick kring framställningen och
resultatet.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA
KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att
bedöma din förmåga att göra modeller (askar, flygplan och sprattelgubbe)
utifrån egna och färdiga skisser, hur du resonerar kring ditt arbete och hur
du framför din redovisning.
|
V.3-4 "VARDAGSTEKNIK"
DINA MÅL ÄR ATT
KUNNA:
|
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Vi kommer att
arbeta med ett material som heter ”Teknikspanarna” där vi varvar teori med
praktiska moment. Vi kommer även att titta på filmer från AV-media som visar
den tekniska utvecklingen.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA
KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att
bedöma din förmåga att delta i diskussioner och hur aktiv du är med de
praktiska momenten vi arbetar med.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.