Lektionsplanering v.15-
DINA
MÅL ÄR ATT KUNNA:
·
skriva beskrivande,
förklarande, instruerande och argumenterande texter
·
olika sätt att
lägga in pauser i dina texter (pausering)
·
skriva på ett
smart sätt på nätet
|
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med arbetsuppgifter
i Bums där vi tränar på att skriva olika texter (en del med illustrationer), bedöma
varandras texter och göra en kort reklamfilm. Dina arbeten kommer att
jämföras med dina tidigare texter.
|
SVENSKA ÅR 6 Skrivträna inför nationellt prov i svenska
Lektionsplanering v.2-14
SVENSKA ÅR 6 "LUST ATT LÄSA"
Lektionsplanering v.42-51
DINA
MÅL ÄR ATT:
|
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer
att högläsa utdrag från några olika böcker som finns i Bums-boken och ha
diskussioner kring innehållet. Vi ska också arbeta med läsförståelseuppgifter
till de texter vi läser.
|
SVENSKA ÅR 6 " PRATA PROFFSIGT OCH LYSSNA LYHÖRT"
Lektionsplanering v.35-41
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
· argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser
· använda digitala medier som hjälpmedel vid en presentation
· förbereda och genomföra en enkel muntlig presentation med fungerande inledning, innehåll och avslutning
· använda röst, betoning och kroppsspråk när du talar inför andra
|
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta i kapitel 2 i Bums-boken där vi tränar på att argumentera och hur man använder sig av kroppsspråk, gester och vilket språk man använder vid olika situationer. Vi kommer också att göra en powerpointpresentation av ett valfritt land.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma ditt arbete med powerpointpresentationen med tanke på planering, innehåll och presentation.
|
SVENSKA ÅR 6 "KONSTEN ATT LÄRA SIG NYA SAKER"
Lektionsplanering v.34-35
DINA
MÅL ÄR ATT KUNNA:
|
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kap. 1
”Konsten att lära sig nya saker” i Bums för år 6 där vi tränar på de olika
strategierna individuellt och parvis.
|
SÅ
HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma din förmåga att
använda dig av de olika strategierna när vi läser texter och arbetar med
övningsuppgifter.
|
SVENSKA ÅR 5 "SKRIVARSKOLA"
Lektionsplanering v.21-
· skapa figurer att skriva om · använda miljöbeskrivningar i dina texter · bygga upp och skriva en berättelse · skriva texter som kan locka läsare · bearbeta texter efter respons |
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kap. 2 ”Skrivarskola”
i Bumsboken där vi varvar teori i grundboken med uppgifter i arbetsboken som
hör till. Du ska så självständigt som möjligt skapa en berättelse efter tips
från arbetsboken och redigera den efter respons från mig och eventuellt klasskompis.
Du skriver en tankekarta om innehåller i stort och använder den när du sedan
skriver på googledrive under din mapp ”svenska”. Glöm inte att dela den med
mig om du inte redan delar hela mappen. Vi avslutar med att göra en diagnos.
|
SÅ
HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma ditt engagemang
i arbetet, hur du ger/tar emot respons, om du använder alla moment i din berättelse
(t.ex. början, höjdpunkt,avslutning, miljöbeskrivning). Jag kommer också att titta
på stavningen, hur du använder kommatecken, punkt och stor bokstav och om du
har styckeindelningar.
|
SVENSKA ÅR 5 "MASSMEDIERNAS VÄRLD"
Lektionsplanering v.16-20
DINA
MÅL ÄR ATT:
v Känna till olika typer av budskap som du möter i
vardagen t.ex. arbetsbeskrivningar, insändare, reklam och faktatexter.
v Veta varför det är viktigt att veta vem som är avsändaren
bakom budskapen.
v Känna till media och hur den påverkar oss på olika
sätt.
|
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta i kapitel 6 i
”Bums” där vi läser om media och hur den kan påverka oss när vi handlar osv.
Vi ska läsa, analysera och skriva egna insändare, annonser och reklam.
|
SÅ
HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma ditt engagemang
när vi diskuterar/analyserar insändare och annonser/reklam och även hur du
skriver egna texter. Vi kommer att avsluta med en diagnos där du även får
göra en självskattning om vad du lärt dig.
|
SVENSKA ÅR 5 "BLAND BOKSTÄVER OCH ORD" kap.5 i Bums
Lektionsplanering v.9-16
DINA
MÅL ÄR ATT KUNNA:
-
Ordens
grundform och böjningsformer
-
Ordklasserna
substantiv, adjektiv och verb
-
Hur man böjer
substantiv, adjektiv och verb
-
Ordklasserna
prepositioner, räkneord och interjektioner
-
Stava en del
svårstavade ord
|
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kapitel 5 i
”Bums”-boken där vi repeterar de olika ordklasserna, singular och plural,
bestämd och obestämd form, komparationer, prepositioner, räkneord och
interjektioner. Vi kommer också att träna en del svårstavade ord.
|
SÅ
HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
När vi arbetat klart avslutar vi med
en diagnos på kapitlet. Dessutom ser jag positivt på deltagandet under
lektionerna med många händer i luften!
|
SVENSKA ÅR 5
Lektionsplanering v.3-7 "LUST ATT LÄSA" Kap. 4 i Bums
DINA
MÅL ÄR ATT:
·
Känna till hur
en faktatext är uppbyggd
·
Kunna skriva
dikter och limerickar
·
Skriva/Rita
serier
·
Söka, välja ut
och sammanställa information från faktatexter
|
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta i Bums-boken med
att läsa lite om faktaböcker och om en faktaboksförfattare och hur en
faktatext är uppbyggd. Du ska också läsa om dikter, rytm och bildspråk och om
serier och en serieskapare.
|
SÅ
HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma din förmåga att
söka fakta ur faktatexter och hur du arbetar med dikter och serier. Jag
kommer också att bedöma ditt engagemang i diskussioner i klassrummet.
|
SVENSKA ÅR 5
Lektionsplanering v.50-51 "SPRÅKHISTORIA" Kap.7 i Bums
DINA
MÅL ÄR ATT KÄNNA TILL:
|
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
I kap 7 ”Språkhistoria” kommer du att
få läsa om skillnader och likheter mellan de nordiska språken (svenska,
norska och danska) och läsa om Sveriges minoritetsspråk (finska, samiska,
tornedalsfinska, romani chib och jiddisch). Vi kommer att se filmavsnitt från
AV-media där de talar med olika nordiska språk och parallellt arbeta i
arbetsboken.
|
SVENSKA ÅR 5
Lektionsplanering v.47-49 "KONSTEN ATT LÄRA NYA SAKER" Kap. 1 i Bums
DINA
MÅL ÄR ATT KUNNA:
|
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kapitel 1
”Konsten att lära nya saker” där vi övar på olika metoder att minnas det man
läst. Du kommer också att få lära dig olika metoder (sökläsa, översiktsläsa
och djupläsa) att läsa olika texter och träna på det i din arbetsbok.
|
SVENSKA ÅR 5
Lektionsplanering v.34-46 "SKRIVA" (Sagofigur & Den magiska dörren)
DINA
MÅL ÄR ATT KUNNA:
Sagofigur: Skriva en saga (utifrån en sagofigur du skapat på
bilden) med början, handling/motstånd och slut där du fokuserar på stavning
och styckeindelning.
Den
magiska dörren: Skriva en
kapitelroman utifrån givna instruktioner
|
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Sagofiguren: Du har ritat en seriefigur med diverse egenskaper
på bilden som du ska skriva en saga om. Du börjar med att skissa på lösblad,
korrigerar stavfel och ser till att texten delas in i stycken. När du är klar
med detta skriver du rent på datorn i Google-drive.
Den
magiska dörren: Vi kommer att titta
på en dörr i skolbyggnaden, utan att öppna den, för att få inspiration till
skrivandet. Du får sedan en given ”början” till kapitel 1 där du skriver egen
text och fortsätter med ytterligare åtta kapitel på samma sätt tills romanen
är klar. Till varje kapitel ska du rita en bild som handlar om din text.
Texten skriver du i google-drive.
|
SVENSKA ÅR 4
Lektionsplanering v.20-24 "SKRIVA (insändare, fabel, dikt, fakta)
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
- Skriva och
förstå skillnaden mellan en insändare, en fabel, en dikt och en faktatext.
- Använda de
vanligaste skrivreglerna i dina texter.
|
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer
att använda ett material med strategier från boken ”Skriva svenska” där vi
får lära oss hur man skriver en insändare, en fabel, en dikt och faktatext. Du
kommer att skriva en fabel, en dikt, en insändare och en faktatext.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer
att bedöma dina texter, att du har förstått vad som skiljer de olika texterna
åt, att du kan skriva olika typer av texter och att du kan använda stor
bokstav, skiljetecken, talstreck och styckeindelning.
|
"MASSMEDIER"
Lektionsplanering v.12-19
DINA MÅL ÄR ATT VETA:
- Vilka våra
viktigaste massmedier är (TV, RADIO, INTERNET, TIDNINGAR)
- Hur en tidning
är uppbyggd (ledaren, inrikes, utrikes, sporten m.m.)
- Hur man gör en bra intervju (intervjuteknik) - Hur man söker och sammanställer information och kritiskt granska den (hur kan man lita på att informationen är sann). |
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med
kapitel 6 i ”Bums” där vi läser om massmedier, intervjuteknik m.m. Vi kommer
att göra intervjuer med klasskompisar och avsluta med att göra en tidning där
vi använder information vi sökt via datorn, på biblioteket och ur faktaböcker
i klassrummet.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma hur
aktivt du deltar i intervjuer och hur (kritiskt) du söker och sätter ihop
information från några källor när du deltar i tidningsarbetet. När du söker
information kommer jag att titta på om du använder egna ord och att det hör
ihop med det du skriver om.
|
Lektionsplaneringar v.2-11 "BLAND BOKSTÄVER OCH ORD"
DINA MÅL ÄR ATT:
|
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer
att arbeta med kap. 4 i Bums ”Bland
bokstäver och ord” där vi jobbar med alfabetet, , svårstavade ord, ordklasser
(substantiv, adjektiv och verb) och hur man söker i uppslagsböcker. Vi kommer
att varva teori i grundboken med arbetsuppgifter i arbetsboken.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer
att bedöma dina insatser under lektionerna när det gäller att räcka upp
handen, svara på frågor och delta i diskussioner. Jag kommer också att titta
på hur du löser arbetsuppgifterna i arbetsboken.
|
Lektionsplaneringar v.49-51 "LUST ATT LÄSA"
DINA
MÅL ÄR ATT:
- kunna läsa med
flyt
- känna till olika genrer, t.ex. deckare, hästböcker, böcker om andra världar och böcker om sport - veta vad man kan hitta på bibliotek - läsa om några författare som skrivit barn- och ungdomsböcker samt läsa utdrag ur deras böcker. |
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med ”Lust att
läsa” (kapitel 3 i Bums) och arbeta med arbetsuppgifter i arbetsboken. Vi
kommer att diskutera kring olika böcker/genrer.
|
SÅ
HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att titta hur du löser
uppgifterna i arbetsboken och lyssna på när du läser högt (enskilt). Jag
kommer också att lyssna på om/hur du deltar i diskussioner.
|
Lektionsplaneringar v.40-48
DINA
MÅL ÄR ATT KUNNA:
- skriva texter
med tydlig handling (början, handling och avslut)
- skriva och
förstå skillnaden mellan berättande texter och faktatexter- använda regler för hur man skriver, stavar och använder skiljetecken (, . ! ?) - förbättra dina texter med hjälp av omdömen och respons |
SÅ
HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta i kap. 2 i Bums
”Skrivarskola”. Du kommer att få hjälp med tips hur man kommer igång med
skrivandet och lära dig hur man hittar på en titel och börjar skriva. Du ska
också få lära dig begreppen synonymer, motsatser och liknelser och hur du kan
använda dem i ditt skrivande. Du ska vidare få arbeta med hur man sätter ihop
ord och använder förkortningar och skiljetecken. Till sist kommer du att få
lära dig hur man skriver en faktatext (Du väljer vad du vill skriva om). Dina
texter kommer du att skriva i googledrive på din dator.
|
Lektionsplaneringar v.37-39
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
avslutning. - Använda tankekartor och stödord för att kunna minnas och återberätta fakta. |
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer
under tre veckor att arbeta med kap. 1 i ”BUMS” där du får träna på att göra tankekartor
och använda stödord för att återberätta texter. Du kommer också att träna på
en liten muntlig presentation utifrån dina tankekartor och stödord.
Presentationen kan vara inför grupp eller enskilt (du väljer vilken som ska
lyssna).
|
Lektionsplaneringar v. 34-37
DINA MÅL ÄR ATT
KUNNA:
- skriva bokrecensioner - göra enkla sammanfattningar av texter du läst för att visa på läsförståelse - skriva egna berättande texter med enkla beskrivningar och med enkel handling - göra egna bilder till dina texter |
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Du kommer under
terminen att läsa bänkbok vid flertal tillfällen för att utöka din
läshastighet och kunna läsa med flyt. Under en lektion i veckan kommer du att
arbeta med ett material som heter ”Läsförståelse A” för att träna upp din
läsförståelse. Du kommer också att skriva en berättelse ”En spännande resa”
där du ritar egna bilder till under cirka tre veckor.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.