SVENSKA

SVENSKA ÅR 6                      "SKRIVARSKOLA"
Lektionsplanering v.15-

DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
·         skriva beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter
·         olika sätt att lägga in pauser i dina texter (pausering)
·         skriva på ett smart sätt på nätet

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med arbetsuppgifter i Bums där vi tränar på att skriva olika texter (en del med illustrationer), bedöma varandras texter och göra en kort reklamfilm. Dina arbeten kommer att jämföras med dina tidigare texter.



SVENSKA ÅR 6 Skrivträna inför nationellt prov i svenska

Lektionsplanering v.2-14

SVENSKA ÅR 6 "LUST ATT LÄSA"
Lektionsplanering v.42-51

DINA MÅL ÄR ATT:
  •  träna upp din läsförståelse och analys av olika sorters skönlitteratur, gamla böckeroch nya skrivna av svenska och utländska författare.
  •  lära dig vad en biografi, en myt, en klassiker, en miljöbeskrivning, ett bildspråk och parallellhandling är.
  •  få en inblick i människors olika livsvillkor i Sverige och i världen.

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att högläsa utdrag från några olika böcker som finns i Bums-boken och ha diskussioner kring innehållet. Vi ska också arbeta med läsförståelseuppgifter till de texter vi läser.


SVENSKA ÅR 6  " PRATA PROFFSIGT OCH LYSSNA LYHÖRT"
Lektionsplanering v.35-41
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
·         argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser
·         använda digitala medier som hjälpmedel vid en presentation
·         förbereda och genomföra en enkel muntlig presentation med fungerande inledning, innehåll och avslutning
·         använda röst, betoning och kroppsspråk när du talar inför andra

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta i kapitel 2 i Bums-boken där vi tränar på att argumentera och hur man använder sig av kroppsspråk, gester och vilket språk man använder vid olika situationer. Vi kommer också att göra en powerpointpresentation av ett valfritt land.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma ditt arbete med powerpointpresentationen med tanke på planering, innehåll och presentation.



SVENSKA ÅR 6    "KONSTEN ATT LÄRA SIG NYA SAKER"
Lektionsplanering v.34-35
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
  • Använda olika lässtrategier på alla sorters texter du läser
  • Förstå och tolka texter

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kap. 1 ”Konsten att lära sig nya saker” i Bums för år 6 där vi tränar på de olika strategierna individuellt och parvis.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma din förmåga att använda dig av de olika strategierna när vi läser texter och arbetar med övningsuppgifter.



SVENSKA ÅR 5        "SKRIVARSKOLA" 
Lektionsplanering v.21-

DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
·         skapa figurer att skriva om
·         använda miljöbeskrivningar i dina texter
·         bygga upp och skriva en berättelse
·         skriva texter som kan locka läsare
·         bearbeta texter efter respons


SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kap. 2 ”Skrivarskola” i Bumsboken där vi varvar teori i grundboken med uppgifter i arbetsboken som hör till. Du ska så självständigt som möjligt skapa en berättelse efter tips från arbetsboken och redigera den efter respons från mig och eventuellt klasskompis. Du skriver en tankekarta om innehåller i stort och använder den när du sedan skriver på googledrive under din mapp ”svenska”. Glöm inte att dela den med mig om du inte redan delar hela mappen. Vi avslutar med att göra en diagnos.
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma ditt engagemang i arbetet, hur du ger/tar emot respons, om du använder alla moment i din berättelse (t.ex. början, höjdpunkt,avslutning, miljöbeskrivning). Jag kommer också att titta på stavningen, hur du använder kommatecken, punkt och stor bokstav och om du har styckeindelningar.

SVENSKA ÅR 5         "MASSMEDIERNAS VÄRLD"
Lektionsplanering v.16-20

DINA MÅL ÄR ATT:
v  Känna till olika typer av budskap som du möter i vardagen t.ex. arbetsbeskrivningar, insändare, reklam och faktatexter.
v  Veta varför det är viktigt att veta vem som är avsändaren bakom budskapen.
v  Känna till media och hur den påverkar oss på olika sätt.

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta i kapitel 6 i ”Bums” där vi läser om media och hur den kan påverka oss när vi handlar osv. Vi ska läsa, analysera och skriva egna insändare, annonser och reklam.
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma ditt engagemang när vi diskuterar/analyserar insändare och annonser/reklam och även hur du skriver egna texter. Vi kommer att avsluta med en diagnos där du även får göra en självskattning om vad du lärt dig.


SVENSKA ÅR 5                 "BLAND BOKSTÄVER OCH ORD"  kap.5 i Bums
Lektionsplanering v.9-16
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
-        Ordens grundform och böjningsformer
-        Ordklasserna substantiv, adjektiv och verb
-        Hur man böjer substantiv, adjektiv och verb
-        Ordklasserna prepositioner, räkneord och interjektioner
-        Stava en del svårstavade ord

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kapitel 5 i ”Bums”-boken där vi repeterar de olika ordklasserna, singular och plural, bestämd och obestämd form, komparationer, prepositioner, räkneord och interjektioner. Vi kommer också att träna en del svårstavade ord.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
När vi arbetat klart avslutar vi med en diagnos på kapitlet. Dessutom ser jag positivt på deltagandet under lektionerna med många händer i luften!


SVENSKA ÅR 5
Lektionsplanering v.3-7     "LUST ATT LÄSA"        Kap. 4 i Bums 


DINA MÅL ÄR ATT:
·         Känna till hur en faktatext är uppbyggd
·         Kunna skriva dikter och limerickar
·         Skriva/Rita serier
·         Söka, välja ut och sammanställa information från faktatexter
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta i Bums-boken med att läsa lite om faktaböcker och om en faktaboksförfattare och hur en faktatext är uppbyggd. Du ska också läsa om dikter, rytm och bildspråk och om serier och en serieskapare.
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma din förmåga att söka fakta ur faktatexter och hur du arbetar med dikter och serier. Jag kommer också att bedöma ditt engagemang i diskussioner i klassrummet.

SVENSKA ÅR 5
Lektionsplanering v.50-51      "SPRÅKHISTORIA"  Kap.7 i Bums
DINA MÅL ÄR ATT KÄNNA TILL:
  •           vilka språk man talar i Sverige och Norden.
  •       några olika dialekter i Sverige.
  •       några kännetecknande ord och begrepp i de nordiska språken och vilka skillnader och likheter som finns mellan dem.
  •       de nationella minoritetsspråken.

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
I kap 7 ”Språkhistoria” kommer du att få läsa om skillnader och likheter mellan de nordiska språken (svenska, norska och danska) och läsa om Sveriges minoritetsspråk (finska, samiska, tornedalsfinska, romani chib och jiddisch). Vi kommer att se filmavsnitt från AV-media där de talar med olika nordiska språk och parallellt arbeta i arbetsboken.


SVENSKA ÅR 5
Lektionsplanering v.47-49   "KONSTEN ATT LÄRA NYA SAKER" Kap. 1 i Bums
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
  •         Olika sätt att träna hjärnan (läsa, lösa korsord, memory)
  •         Kunna behärska olika minnestekniker.
  •         Läsa en text på olika sätt (sökläsa, översiktsläsa och djupläsa).


SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kapitel 1 ”Konsten att lära nya saker” där vi övar på olika metoder att minnas det man läst. Du kommer också att få lära dig olika metoder (sökläsa, översiktsläsa och djupläsa) att läsa olika texter och träna på det i din arbetsbok.



SVENSKA ÅR 5
Lektionsplanering v.34-46             "SKRIVA"  (Sagofigur & Den magiska dörren)


DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
Sagofigur: Skriva en saga (utifrån en sagofigur du skapat på bilden) med början, handling/motstånd och slut där du fokuserar på stavning och styckeindelning.
Den magiska dörren: Skriva en kapitelroman utifrån givna instruktioner

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Sagofiguren: Du har ritat en seriefigur med diverse egenskaper på bilden som du ska skriva en saga om. Du börjar med att skissa på lösblad, korrigerar stavfel och ser till att texten delas in i stycken. När du är klar med detta skriver du rent på datorn i Google-drive.
Den magiska dörren: Vi kommer att titta på en dörr i skolbyggnaden, utan att öppna den, för att få inspiration till skrivandet. Du får sedan en given ”början” till kapitel 1 där du skriver egen text och fortsätter med ytterligare åtta kapitel på samma sätt tills romanen är klar. Till varje kapitel ska du rita en bild som handlar om din text. Texten skriver du i google-drive.




SVENSKA ÅR 4
                                                      
Lektionsplanering v.20-24              "SKRIVA (insändare, fabel, dikt, fakta)


DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
- Skriva och förstå skillnaden mellan en insändare, en fabel, en dikt och en faktatext.
- Använda de vanligaste skrivreglerna i dina texter.

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att använda ett material med strategier från boken ”Skriva svenska” där vi får lära oss hur man skriver en insändare, en fabel, en dikt och faktatext. Du kommer att skriva en fabel, en dikt, en insändare och en faktatext.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma dina texter, att du har förstått vad som skiljer de olika texterna åt, att du kan skriva olika typer av texter och att du kan använda stor bokstav, skiljetecken, talstreck och styckeindelning.

                                                                
                                                        "MASSMEDIER"
Lektionsplanering v.12-19
DINA MÅL ÄR ATT VETA:
            -   Vilka våra viktigaste massmedier är (TV, RADIO, INTERNET, TIDNINGAR)
      -    Hur en tidning är uppbyggd (ledaren, inrikes, utrikes, sporten m.m.)
      -  Hur man gör en bra intervju (intervjuteknik)
-    Hur man söker och sammanställer information och kritiskt granska den (hur kan man lita på att             informationen är sann).

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kapitel 6 i ”Bums” där vi läser om massmedier, intervjuteknik m.m. Vi kommer att göra intervjuer med klasskompisar och avsluta med att göra en tidning där vi använder information vi sökt via datorn, på biblioteket och ur faktaböcker i klassrummet.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma hur aktivt du deltar i intervjuer och hur (kritiskt) du söker och sätter ihop information från några källor när du deltar i tidningsarbetet. När du söker information kommer jag att titta på om du använder egna ord och att det hör ihop med det du skriver om.


Lektionsplaneringar v.2-11     "BLAND BOKSTÄVER OCH ORD"
DINA MÅL ÄR ATT:
  •          kunna alfabetet och ”alfabetisk ordning”
  •           kunna stava en del svårstavade ord
  •           veta vad ordklasser är
  •           kunna känna igen ordklasserna substantiv, adjektiv och verb. 

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kap. 4 i Bums  ”Bland bokstäver och ord” där vi jobbar med alfabetet, , svårstavade ord, ordklasser (substantiv, adjektiv och verb) och hur man söker i uppslagsböcker. Vi kommer att varva teori i grundboken med arbetsuppgifter i arbetsboken.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma dina insatser under lektionerna när det gäller att räcka upp handen, svara på frågor och delta i diskussioner. Jag kommer också att titta på hur du löser arbetsuppgifterna i arbetsboken.



Lektionsplaneringar v.49-51      "LUST ATT LÄSA"
DINA MÅL ÄR ATT:
         - kunna läsa med flyt
- känna till olika genrer, t.ex. deckare, hästböcker, böcker om andra världar och böcker om sport
- veta vad man kan hitta på bibliotek
- läsa om några författare som skrivit barn- och ungdomsböcker samt läsa utdrag ur deras böcker.

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med ”Lust att läsa” (kapitel 3 i Bums) och arbeta med arbetsuppgifter i arbetsboken. Vi kommer att diskutera kring olika böcker/genrer.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att titta hur du löser uppgifterna i arbetsboken och lyssna på när du läser högt (enskilt). Jag kommer också att lyssna på om/hur du deltar i diskussioner.


Lektionsplaneringar v.40-48
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
-  skriva texter med tydlig handling (början, handling och avslut)
-  skriva och förstå skillnaden mellan berättande texter och faktatexter
-  använda regler för hur man skriver, stavar och använder skiljetecken (, . ! ?)
-  förbättra dina texter med hjälp av omdömen och respons

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta i kap. 2 i Bums ”Skrivarskola”. Du kommer att få hjälp med tips hur man kommer igång med skrivandet och lära dig hur man hittar på en titel och börjar skriva. Du ska också få lära dig begreppen synonymer, motsatser och liknelser och hur du kan använda dem i ditt skrivande. Du ska vidare få arbeta med hur man sätter ihop ord och använder förkortningar och skiljetecken. Till sist kommer du att få lära dig hur man skriver en faktatext (Du väljer vad du vill skriva om). Dina texter kommer du att skriva i googledrive på din dator.


Lektionsplaneringar v.37-39
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
- Förbereda och hålla en enkel muntlig presentation med inledning, innehåll och  
   avslutning.

- Använda tankekartor och stödord för att kunna minnas och återberätta fakta.

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer under tre veckor att arbeta med kap. 1 i ”BUMS” där du får träna på att göra tankekartor och använda stödord för att återberätta texter. Du kommer också att träna på en liten muntlig presentation utifrån dina tankekartor och stödord. Presentationen kan vara inför grupp eller enskilt (du väljer vilken som ska lyssna).


Lektionsplaneringar v. 34-37
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
-  läsa skönlitteratur för barn och ungdomar med flyt
-  skriva bokrecensioner
-  göra enkla sammanfattningar av texter du läst för att visa på läsförståelse
-  skriva egna berättande texter med enkla beskrivningar och med enkel handling
-  göra egna bilder till dina texter

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Du kommer under terminen att läsa bänkbok vid flertal tillfällen för att utöka din läshastighet och kunna läsa med flyt. Under en lektion i veckan kommer du att arbeta med ett material som heter ”Läsförståelse A” för att träna upp din läsförståelse. Du kommer också att skriva en berättelse ”En spännande resa” där du ritar egna bilder till under cirka tre veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.