Fysik år 6
(HT-15)
Lektionsplanering v. 42- "MAGNETISM"
DINA MÅL
Du ska:
- känna till några vanliga föremål som är magnetiska - känna till magnetismens användningsområden förr och nu - veta hur en kompass fungerar - veta skillnaden mellan vanliga permanenta magneter och elektromagneter - kunna utföra och dokumentera enkla undersökningar |
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi börjar med att titta på en film från AV-media om magnetism. Vi
läser gemensamt fakta i grundboken och arbetar självständigt i arbetsboken. Vi
kommer också att arbeta, i grupper, praktiskt med undersökningar under fredagarnas 40 minuters lektioner.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER
ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma ditt engagemang under lektionerna och hur du
deltar i gruppens arbete med praktiska undersökningar. Jag kommer också att
titta på din delaktighet i gruppdiskussioner (kring resultat, skillnader och
likheter) och förmågan att använda fysikens begrepp i dessa diskussioner. Vi
avslutar med ett prov.
|
Fysik år 5
Lektionsplanering v.50 (2014)-v.9 (2015) "LJUD & LJUS"
LÄSANVISNINGAR INFÖR PROV om LJUD & LJUS Måndagen den 2 mars 2015:
Läs kapitlen om Ljus och Ljud i "Boken om Fysik & Kemi" s.108-139. Titta sedan igenom de uppgifter du arbetat med i arbetsboken s.50-59 och lite extra på s.53 "örats olika delar", s.57 "ögats olika delar", s.54 "Kan du det här?" och s.59 "Kan du det här?". Träna på att förklara dina svar för någon hemma och använda ord som tillhör fysiken (ljudvågor=förtätning/förtunning, ljuskällor, brytning, reflekterar m.m.). Titta också igenom vilka ljus vi inte ser på s.136-137 så att du kan ge exempel på sådana.
DINA MÅL ÄR ATT:
- kunna förklara hur
ljud och ljus uppstår
- kunna redogöra
för örat och ögats funktion och anatomi
- förstå skillnaden
mellan höga/låga toner och svaga/starka ljud
- veta hur man mäter
ljudstyrka
- skillnaden
mellan konvex och konkav spegel/lins
- känna till hur
ljuset bryts i olika material
- förstå hur
glasögon och kameror fungerar
- känna till olika
ljus som man inte ser (radiovågor, mikrovågor, infrarött m.fl.)
- kunna använda
dig av fysikens begrepp när du utför och dokumenterar experiment
|
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Vi kommer att
arbeta i ”Boken om Kemi & fysik” (kapitel ”Ljud” och ”Ljus”), se olika
avsnitt från AV-media och genomföra olika laborationer /undersökningar. Vi avslutar med ett prov.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA
KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att
bedöma hur aktiv du är i diskussioner, eget arbete och grupparbeten. Jag
kommer också att bedöma hur väl du använder korrekta begrepp i diskussioner
och när du dokumenterar dina experiment (protokoll).
|
Lektionsplanering v.9- 13 "VÄDER"
DINA MÅL ÄR ATT:
·
veta hur olika väderfenomen uppkommer (vindar,
åska, blixt, moln, snö, hagel, dimma, regnbåge)
·
veta varför vi har olika årstider
·
veta hur en termometer fungerar
·
förklara växthuseffekten
·
känna till olika ord/begrepp man använder i
fysikämnet (när det gäller väder t.ex. meteorolog, symboler på väderlekskarta
m.m.)
|
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Vi arbetar utifrån
ett häfte ”Väder” där vi läser om olika väderfenomen och tittar på
förklarande filmer från AV-media. Vi kommer att föra protokoll på
temperaturen under några veckor för att göra ett stapeldiagram på resultatet.
Eleverna kommer att tillverka en enkel nederbördsmätare som de får ta hem och
kolla av under sommarlovet.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA
KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att titta
på hur aktivt du deltar i diskussioner och hur/om du använder dig av fysikens
begrepp i diskussionerna. Jag kommer också att bedöma hur du arbetar
praktiskt med nederbördsmätaren (din noggrannhet ) och hur du dokumenterar
temperaturmätningen. Vi avslutar med ett litet skriftligt förhör (v.15) från "Väderhäftet", se läsanvisningar nedan:
1.Meteorologi, vad betyder det? 2.Vilka årstider och varför? 3.Celsius? 4.Blixt och Åska - vad märks först, varför? 5.Hagel? 6.Förklara växthuseffekten. 7.Vädersymboler. 8.Regnbågens färger. |
Fysik år 4
Lektionsplanering v.49-51 "KRAFT OCH RÖRELSE"
DINA MÅL ÄR ATT
KUNNA:
-
förklara
vad som menas med en rörelse genom att ge exempel på hastighet, acceleration
och fritt fall.
-
ge
exempel på krafter som påverkar dig i vardagen.
-
förklara
gravitationskraft med exempel.
-
förklara
friktionskraft med exempel.
-
förklara
centripetalkraft med exempel.
|
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Vi
kommer att läsa texter och arbeta med frågor om olika krafter och rörelser.
Vi kommer också att se avsnitt från AV-media som visar på exempel på de olika
krafterna. Slutligen kommer vi att göra några experiment/undersökningar som
handlar om krafter och rörelser.
|
SÅ HÄR KOMMER
DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag
kommer att bedöma hur du använder fysikaliska begrepp både när du svarar
skriftligt och muntligt på frågor och i diskussioner. Jag kommer också att
bedöma hur du utför experiment/undersökningar och hur du dokumenterar dessa.
|
FYSIK år 4 ”VÄRME”
Lektionsplanering V.46-48
|
DINA MÅL ÄR ATT
KUNNA:
|
SÅ HÄR KOMMER VI
ATT ARBETA:
Vi kommer att
titta på film från AV-media om värmestrålning. Vi arbetar med teori i ”Boken
om fysik och kemi” och arbetsuppgifter till kapitel 7 ”Värme”.
|
SÅ HÄR KOMMER DINA
KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att
titta på hur du löser dina uppgifter i arbetsboken och hur delaktig i
diskussionerna du är under lektionerna.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.