FYSIK



Fysik år 6
(HT-15)
Lektionsplanering v. 42-                 "MAGNETISM"
DINA MÅL
Du ska:
-        veta hur en magnet ser ut och fungerar
-        känna till några vanliga föremål som är magnetiska
-        känna till magnetismens användningsområden förr och nu
-        veta hur en kompass fungerar
-        veta skillnaden mellan vanliga permanenta magneter och elektromagneter
-        kunna utföra och dokumentera enkla undersökningar
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi börjar med att titta på en film från AV-media om magnetism. Vi läser gemensamt fakta i grundboken och arbetar självständigt i arbetsboken. Vi kommer också att arbeta, i grupper, praktiskt med undersökningar under fredagarnas 40 minuters lektioner.
SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma ditt engagemang under lektionerna och hur du deltar i gruppens arbete med praktiska undersökningar. Jag kommer också att titta på din delaktighet i gruppdiskussioner (kring resultat, skillnader och likheter) och förmågan att använda fysikens begrepp i dessa diskussioner. Vi avslutar med ett prov.







Fysik år 5
Lektionsplanering v.50 (2014)-v.9 (2015)                   "LJUD & LJUS"

LÄSANVISNINGAR INFÖR PROV  om LJUD & LJUS Måndagen den 2 mars 2015:
Läs kapitlen om Ljus och Ljud i "Boken om Fysik & Kemi" s.108-139. Titta sedan igenom de uppgifter du arbetat med i arbetsboken s.50-59 och lite extra på s.53 "örats olika delar", s.57 "ögats olika delar", s.54 "Kan du det här?" och s.59 "Kan du det här?". Träna på att förklara dina svar för någon hemma och använda ord som tillhör fysiken (ljudvågor=förtätning/förtunning, ljuskällor, brytning, reflekterar m.m.). Titta också igenom vilka ljus vi inte ser på s.136-137 så att du kan ge exempel på sådana.

DINA MÅL ÄR ATT:
- kunna förklara hur ljud och ljus uppstår
- kunna redogöra för örat och ögats funktion och anatomi
- förstå skillnaden mellan höga/låga toner och svaga/starka ljud
- veta hur man mäter ljudstyrka
- skillnaden mellan konvex och konkav spegel/lins
- känna till hur ljuset bryts i olika material
- förstå hur glasögon och kameror fungerar
- känna till olika ljus som man inte ser (radiovågor, mikrovågor, infrarött m.fl.)
- kunna använda dig av fysikens begrepp när du utför och dokumenterar experiment

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta i ”Boken om Kemi & fysik” (kapitel ”Ljud” och ”Ljus”), se olika avsnitt från AV-media och genomföra olika laborationer /undersökningar. Vi avslutar med ett prov.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma hur aktiv du är i diskussioner, eget arbete och grupparbeten. Jag kommer också att bedöma hur väl du använder korrekta begrepp i diskussioner och när du dokumenterar dina experiment (protokoll). 


Fysik år 4
Lektionsplanering v.9- 13                           "VÄDER"
DINA MÅL ÄR ATT:
·         veta hur olika väderfenomen uppkommer (vindar, åska, blixt, moln, snö, hagel, dimma, regnbåge)
·         veta varför vi har olika årstider
·         veta hur en termometer fungerar
·         förklara växthuseffekten
·         känna till olika ord/begrepp man använder i fysikämnet (när det gäller väder t.ex. meteorolog, symboler på väderlekskarta m.m.)

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi arbetar utifrån ett häfte ”Väder” där vi läser om olika väderfenomen och tittar på förklarande filmer från AV-media. Vi kommer att föra protokoll på temperaturen under några veckor för att göra ett stapeldiagram på resultatet. Eleverna kommer att tillverka en enkel nederbördsmätare som de får ta hem och kolla av under sommarlovet.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att titta på hur aktivt du deltar i diskussioner och hur/om du använder dig av fysikens begrepp i diskussionerna. Jag kommer också att bedöma hur du arbetar praktiskt med nederbördsmätaren (din noggrannhet ) och hur du dokumenterar temperaturmätningen. Vi avslutar med ett litet skriftligt förhör (v.15) från "Väderhäftet", se läsanvisningar nedan:
1.Meteorologi, vad betyder det?
2.Vilka årstider och varför?
3.Celsius?
4.Blixt och Åska - vad märks först, varför?
5.Hagel?
6.Förklara växthuseffekten.
7.Vädersymboler.
8.Regnbågens färger.


Fysik år 4
Lektionsplanering v.49-51        "KRAFT OCH RÖRELSE"
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
-        förklara vad som menas med en rörelse genom att ge exempel på hastighet, acceleration och fritt fall.
-        ge exempel på krafter som påverkar dig i vardagen.
-        förklara gravitationskraft med exempel.
-        förklara friktionskraft med exempel.
-        förklara centripetalkraft med exempel.

SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att läsa texter och arbeta med frågor om olika krafter och rörelser. Vi kommer också att se avsnitt från AV-media som visar på exempel på de olika krafterna. Slutligen kommer vi att göra några experiment/undersökningar som handlar om krafter och rörelser.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att bedöma hur du använder fysikaliska begrepp både när du svarar skriftligt och muntligt på frågor och i diskussioner. Jag kommer också att bedöma hur du utför experiment/undersökningar och hur du dokumenterar dessa.


FYSIK år 4                                            ”VÄRME”                      
Lektionsplanering V.46-48
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA:
  •         vilka ämnen som leder värme bra/dåligt och även kunna förklara varför.
  •       förklara och förstå på vilka sätt värme kan spridas (ledas, strömma och stråla)
  •       förklara och förstå hur man kan påverka energiflödet med hjälp av kläder, termos och husisolering.
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att titta på film från AV-media om värmestrålning. Vi arbetar med teori i ”Boken om fysik och kemi” och arbetsuppgifter till kapitel 7 ”Värme”.

SÅ HÄR KOMMER DINA KUNSKAPER ATT BEDÖMAS:
Jag kommer att titta på hur du löser dina uppgifter i arbetsboken och hur delaktig i diskussionerna du är under lektionerna.


      



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.