Algebra
Mål
·
Veta att ett obekant tal kan skrivas med en
bokstav, t.ex. x+4 eller 8-y.
·
Förstå och kunna skriva algebraiska uttryck
·
Veta hur geometriska mönster kan beskrivas och
uttryckas
·
Kunna förklara vad en ekvation är och lösa en
ekvation
Begrepp
Obekant
tal, algebraiska uttryck, likhet, ekvation
Matteboken
Vi kommer att arbeta i boken utifrån följande
planering. Det är viktigt att ser till att varje vecka ligga i fas.
v.
6: 5,
6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27
v.
7: 28, 29, 32, 34, 35, 36, 37, 38, 40, 42, 44, 45, 46, 47, 48, 49
v.
9:
Diagnos
Om
du efter diagnosen känner dig osäker ska du
öva mer genom att räkna de blå
sidorna i boken.
Om
du efter diagnosen känner dig säker så kan du
lära dig ännu mer om procent och sannolikhet genom att räkna de röda sidorna i boken.
E
C
A
Du har baskunskaper om matematiska begrepp.
Du använder dem på ett ganska bra sätt i situationer som du känner till väl.
Du har goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett bra
sätt i situationer som du känner till.
Du har mycket goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett mycket
bra sätt i nya situationer.
Du kan göra enkla
uträkningar i algebra på ett ganska
bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar ganska bra för att göra
uträkningarna.
Du kan göra enkla
uträkningar i algebra på ett bra sätt. Du
väljer och använder metoder som passar
bra för att göra uträkningarna
Du kan göra enkla
uträkningar i algebra på ett mycket
bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar mycket bra för att göra
uträkningarna
Du kan byta
mellan olika sätt att beskriva matematiska begrepp. Du diskuterar på ett enkelt sätt hur begreppen hör ihop.
Du kan byta
mellan olika sätt att beskriva matematiska begrepp. Du diskuterar på ett utvecklat sätt hur begreppen hör
ihop.
Du kan byta
mellan olika sätt att beskriva matematiska begrepp. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt hur begreppen hör ihop.
Du kan förklara
hur du har tänkt och förstå hur andra har tänk nä diskuterar matematik. Du
motiverar dina förklaringar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett ganska bra sätt.
Du kan förklara
hur du har tänkt och förstå hur andra har tänk nä diskuterar matematik. Du
motiverar dina förklaringar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett bra sätt.
Du kan förklara
hur du har tänkt och förstå hur andra har tänk nä diskuterar matematik. Du
motiverar dina förklaringar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett mycket bra sätt.
LÄXA till ti v.49
Till nästa vecka ska du känna igen följande geometriska objekt
kub
rätblock
klot
cylinder
kon
pyramid
tetraeder
Du ska även veta vad som i ett geometrisk objekt är:
sidoyta
kant
hörn
På s. 80 i matteboken finns dessa förklarade.
Torsdag v.50 kommer vi att ha ett mindre prov på geometri.
LÄXA till to v. 47
Kunna förklara och prata om följande begrepp:
Geometrisk figur med fyra hörn.
Alla vinklar är räta (90°).
Motstående sidor är parallella
och lika långa.
Kvadrat
Geometrisk figur med fyra hörn.
Alla vinklar är räta (90°).
Alla sidor är lika långa.
Parallellogram
Geometrisk figur med fyra hörn.
Motstående sidor är parallella
och lika långa.
Inga vinklar är räta (90°).
Romb
Geometrisk figur med fyra hörn.
Motstående sidor är parallella.
Alla sidor är lika långa.
Inga vinklar är räta (90°).
Parallelltrapets
En geometrisk figur med fyra
hörn.
Två av de motstående sidorna är
parallella
Liksidig triangel
En triangel där
- Alla sidor är lika långa
- Alla vinklar är lika stora
Likbent triangel
En triangel där
- Två av sidorna är lika långa
- Två av vinklarna är lika stora
Rätvinklig triangel
En triangel där
- en vinkel är rät (90°)
Trubbvinklig triangel
En triangel där
- en vinkel är trubbig
Spetsvinklig triangel
En triangel där
- alla vinklar är spetsiga
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LÄXA till to v. 46
Kunna förklara och prata om
följande begrepp:
Area
Måttet på ytan innanför
figurens linjer.
Mäts i enheterna: cm², dm², m².
Area för en rektangel
beräknas genom att ta ”basen × höjden”.
Omkrets
Den sammanlagda längden av
linjerna runt figuren.
Beräknas oftast genom
addition.
Bas
En sida i en rektangel eller
triangel kallas för bas.
Oftast väljer vi sidan
längst ner.
Höjd
En sida i en rektangel
kallas för höjd.
Höjden går från basen och
vinkelrätt mot ett hörn
Rät vinkel
En vinkel som är precis 90°
Spetsig vinkel
En vinkel som är mindre än 90 °
Trubbig vinkel
En vinkel som är större än 90 °
Parallell
Två linjer som aldrig skär
varandra
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geometri
Mål
·
Kunna använda de vanligaste enheterna för area:
cm², dm², m².
·
Förstå och använda begreppen bas och höjd.
·
Kunna räkna ut arean av rektanglar, kvadrater,
trianglar samt arean av figurer som är sammansatta av dessa.
·
Benämna olika slags fyrhörningar och trianglar
samt beskriva deras egenskaper
·
Kunna de begrepp som tas upp nedan
Begrepp
Area,
omkrets, bas, höjd, rät vinkel, spetsig vinkel, trubbig vinkel, parallell,
parallellogram, romb, parallelltrapets, medelpunkt, diameter, radie, liksidig
triangel, likbent triangel, rätvinklig triangel, spetsvinklig triangel,
trubbvinklig triangel, rätblock, kub, tetraeder, kon, cylinder, klot.
Matteboken
Vi kommer att arbeta i boken utifrån följande
planering. Se till att du varje vecka ligger i fas.
v.
45: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9,
v.
46: 10, 12, 14, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 24, 25
v.
47:
26, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 37, 38, 40 42 Diagnos
v.48:
Om
du efter diagnosen känner dig osäker ska du
öva mer genom att räkna de blå
sidorna i boken.
Om
du efter diagnosen känner dig säker så kan du
lära dig ännu mer om procent och sannolikhet genom att räkna de röda sidorna i boken.
E
C
A
Du har baskunskaper om matematiska begrepp.
Du använder dem på ett ganska bra sätt i situationer som du känner till väl.
Du har goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett bra
sätt i situationer som du känner till.
Du har mycket goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett mycket
bra sätt i nya situationer.
Du kan göra
uträkningar i geometri på ett ganska
bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar ganska bra för att göra
uträkningarna.
Du kan göra uträkningar
i geometri på ett bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar bra för att göra
uträkningarna.
Du kan göra uträkningar
i geometri på ett mycket bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar mycket bra för att göra
uträkningarna.
Du kan förklara
och prata på ett ganska bra sätt
om hur man kan göra uträkningar. Du använder symboler, algebraiska uttryck,
formler, grafer, funktioner och andra matematiska uttryck som passar ganska bra ihop med situationen
Du kan förklara
och prata på ett bra sätt om hur
man kan göra uträkningar. Du använder symboler, algebraiska uttryck, formler,
grafer, funktioner och andra matematiska uttryck som passar bra ihop med situationen
Du kan förklara
och prata på ett mycket bra sätt
om hur man kan göra uträkningar. Du använder symboler, algebraiska uttryck,
formler, grafer, funktioner och andra matematiska uttryck som passar mycket bra ihop med situationen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prov v.42 torsdag 15/10
Kapitel 1 & 2 -Decimaltal, procent & sannolikhet.
Då ska du kunna det vi arbetat med på lektionerna. Kolla planeringarna för decimaltal, procent & sannolikhet. Se till att du är säker på de mål som finns för varje kapitel.
SOm alltid i matematik så är det väldigt viktigt att alltid visa hur man tänker och räknar. Jag vill därför påminna extra om detta inför provet. För betygen högre betyg än E krävs det att man motiverar och förklarar sina svar.
Procent och
sannolikhet
Mål
·
Räkna ut hur mycket en viss procent av
någonting är
·
Räkna ut rabatten på en vara
·
Växla mellan bråkform, decimaltal och
procentform
·
Förklara vad som menas med sannolikhet
·
Räkna ut sannolikhet för att en händelse ska
inträffa
Begrepp (Vissa av dem kommer att skrivas
i lilla boken)
Hel, halv, fjärdedel, femtedel, tiondel,
hundradel, bråkform, decimalform, precentform, rabatt, rea, sannolikhet, chans,
risk
Matteboken
Vi kommer att arbeta i boken utifrån följande
planering. Se till att du varje vecka ligger i fas.
v.
39: 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 15,
16, 17, 18, 21
v.
40: 24, 25, 26, 27, 29, 31, 33, 34, 35, 37, 39, 40, 42,
v.
41:
44, 46, 48, 49, 51, 54, 55, 56, 58, 59, Diagnos
Om
du efter diagnosen känner dig osäker ska du
öva mer genom att räkna de blå
sidorna i boken.
Om
du efter diagnosen känner dig säker så kan du
lära dig ännu mer om procent och sannolikhet genom att räkna de röda sidorna i boken.
Algebra
Mål
·
Veta att ett obekant tal kan skrivas med en
bokstav, t.ex. x+4 eller 8-y.
·
Förstå och kunna skriva algebraiska uttryck
·
Veta hur geometriska mönster kan beskrivas och
uttryckas
·
Kunna förklara vad en ekvation är och lösa en
ekvation
Begrepp
Obekant
tal, algebraiska uttryck, likhet, ekvation
Matteboken
Vi kommer att arbeta i boken utifrån följande
planering. Det är viktigt att ser till att varje vecka ligga i fas.
v.
6: 5,
6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27
v.
7: 28, 29, 32, 34, 35, 36, 37, 38, 40, 42, 44, 45, 46, 47, 48, 49
v.
9:
Diagnos
Om
du efter diagnosen känner dig osäker ska du
öva mer genom att räkna de blå
sidorna i boken.
Om
du efter diagnosen känner dig säker så kan du
lära dig ännu mer om procent och sannolikhet genom att räkna de röda sidorna i boken.
E
|
C
|
A
|
Du har baskunskaper om matematiska begrepp.
Du använder dem på ett ganska bra sätt i situationer som du känner till väl.
|
Du har goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett bra
sätt i situationer som du känner till.
|
Du har mycket goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett mycket
bra sätt i nya situationer.
|
Du kan göra enkla
uträkningar i algebra på ett ganska
bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar ganska bra för att göra
uträkningarna.
|
Du kan göra enkla
uträkningar i algebra på ett bra sätt. Du
väljer och använder metoder som passar
bra för att göra uträkningarna
|
Du kan göra enkla
uträkningar i algebra på ett mycket
bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar mycket bra för att göra
uträkningarna
|
Du kan byta
mellan olika sätt att beskriva matematiska begrepp. Du diskuterar på ett enkelt sätt hur begreppen hör ihop.
|
Du kan byta
mellan olika sätt att beskriva matematiska begrepp. Du diskuterar på ett utvecklat sätt hur begreppen hör
ihop.
|
Du kan byta
mellan olika sätt att beskriva matematiska begrepp. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt hur begreppen hör ihop.
|
Du kan förklara
hur du har tänkt och förstå hur andra har tänk nä diskuterar matematik. Du
motiverar dina förklaringar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett ganska bra sätt.
|
Du kan förklara
hur du har tänkt och förstå hur andra har tänk nä diskuterar matematik. Du
motiverar dina förklaringar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett bra sätt.
|
Du kan förklara
hur du har tänkt och förstå hur andra har tänk nä diskuterar matematik. Du
motiverar dina förklaringar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett mycket bra sätt.
|
LÄXA till ti v.49
Till nästa vecka ska du känna igen följande geometriska objekt
kub
rätblock
klot
cylinder
kon
pyramid
tetraeder
Du ska även veta vad som i ett geometrisk objekt är:
sidoyta
kant
hörn
På s. 80 i matteboken finns dessa förklarade.
Torsdag v.50 kommer vi att ha ett mindre prov på geometri.
LÄXA till to v. 47
Kunna förklara och prata om följande begrepp:
Geometrisk figur med fyra hörn.
Alla vinklar är räta (90°).
Motstående sidor är parallella
och lika långa.
Kvadrat
Geometrisk figur med fyra hörn.
Alla vinklar är räta (90°).
Alla sidor är lika långa.
Parallellogram
Geometrisk figur med fyra hörn.
Motstående sidor är parallella
och lika långa.
Inga vinklar är räta (90°).
Romb
Geometrisk figur med fyra hörn.
Motstående sidor är parallella.
Alla sidor är lika långa.
Inga vinklar är räta (90°).
Parallelltrapets
En geometrisk figur med fyra
hörn.
Två av de motstående sidorna är
parallella
Liksidig triangel
En triangel där
- Alla sidor är lika långa
- Alla vinklar är lika stora
Likbent triangel
En triangel där
- Två av sidorna är lika långa
- Två av vinklarna är lika stora
Rätvinklig triangel
En triangel där
- en vinkel är rät (90°)
Trubbvinklig triangel
En triangel där
- en vinkel är trubbig
Spetsvinklig triangel
En triangel där
- alla vinklar är spetsiga
LÄXA till to v. 46
Kunna förklara och prata om
följande begrepp:
Area
Måttet på ytan innanför
figurens linjer.
Mäts i enheterna: cm², dm², m².
Area för en rektangel
beräknas genom att ta ”basen × höjden”.
Omkrets
Den sammanlagda längden av
linjerna runt figuren.
Beräknas oftast genom
addition.
Bas
En sida i en rektangel eller
triangel kallas för bas.
Oftast väljer vi sidan
längst ner.
Höjd
En sida i en rektangel
kallas för höjd.
Höjden går från basen och
vinkelrätt mot ett hörn
Rät vinkel
En vinkel som är precis 90°
Spetsig vinkel
En vinkel som är mindre än 90 °
Trubbig vinkel
En vinkel som är större än 90 °
Parallell
Två linjer som aldrig skär
varandra
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geometri
Mål
·
Kunna använda de vanligaste enheterna för area:
cm², dm², m².
·
Förstå och använda begreppen bas och höjd.
·
Kunna räkna ut arean av rektanglar, kvadrater,
trianglar samt arean av figurer som är sammansatta av dessa.
·
Benämna olika slags fyrhörningar och trianglar
samt beskriva deras egenskaper
·
Kunna de begrepp som tas upp nedan
Begrepp
Area,
omkrets, bas, höjd, rät vinkel, spetsig vinkel, trubbig vinkel, parallell,
parallellogram, romb, parallelltrapets, medelpunkt, diameter, radie, liksidig
triangel, likbent triangel, rätvinklig triangel, spetsvinklig triangel,
trubbvinklig triangel, rätblock, kub, tetraeder, kon, cylinder, klot.
Matteboken
Vi kommer att arbeta i boken utifrån följande
planering. Se till att du varje vecka ligger i fas.
v.
45: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9,
v.
46: 10, 12, 14, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 24, 25
v.
47:
26, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 37, 38, 40 42 Diagnos
v.48:
Om
du efter diagnosen känner dig osäker ska du
öva mer genom att räkna de blå
sidorna i boken.
Om
du efter diagnosen känner dig säker så kan du
lära dig ännu mer om procent och sannolikhet genom att räkna de röda sidorna i boken.
E
|
C
|
A
|
Du har baskunskaper om matematiska begrepp.
Du använder dem på ett ganska bra sätt i situationer som du känner till väl.
|
Du har goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett bra
sätt i situationer som du känner till.
|
Du har mycket goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett mycket
bra sätt i nya situationer.
|
Du kan göra
uträkningar i geometri på ett ganska
bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar ganska bra för att göra
uträkningarna.
|
Du kan göra uträkningar
i geometri på ett bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar bra för att göra
uträkningarna.
|
Du kan göra uträkningar
i geometri på ett mycket bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar mycket bra för att göra
uträkningarna.
|
Du kan förklara
och prata på ett ganska bra sätt
om hur man kan göra uträkningar. Du använder symboler, algebraiska uttryck,
formler, grafer, funktioner och andra matematiska uttryck som passar ganska bra ihop med situationen
|
Du kan förklara
och prata på ett bra sätt om hur
man kan göra uträkningar. Du använder symboler, algebraiska uttryck, formler,
grafer, funktioner och andra matematiska uttryck som passar bra ihop med situationen
|
Du kan förklara
och prata på ett mycket bra sätt
om hur man kan göra uträkningar. Du använder symboler, algebraiska uttryck,
formler, grafer, funktioner och andra matematiska uttryck som passar mycket bra ihop med situationen
|
Prov v.42 torsdag 15/10
v.
39: 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 15,
16, 17, 18, 21
v.
40: 24, 25, 26, 27, 29, 31, 33, 34, 35, 37, 39, 40, 42,
v.
41:
44, 46, 48, 49, 51, 54, 55, 56, 58, 59, Diagnos
E
|
C
|
A
|
Du kan på ett ganska bra sätt beskriva hur man kan
lösa matteproblem. Du diskuterar på ett enkelt
sätt om resultaten är rimliga. Du hjälper
till att ge något förslag på andra sätt att lösa problemen.
|
Du kan på ett bra sätt beskriva hur man kan lösa
matteproblem. Du diskuterar på ett utvecklat
sätt om resultaten är rimliga. Du ger
något förslag på andra sätt att lösa problemen.
|
Du kan på ett mycket bra sätt beskriva hur man kan
lösa matteproblem. Du diskuterar på ett välutvecklat
sätt om resultaten är rimliga. Du ger
några förslag på andra sätt att lösa problemen.
|
Du har baskunskaper om matematiska begrepp.
Du använder dem på ett ganska bra sätt i situationer som du känner till väl.
|
Du har goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett bra
sätt i situationer som du känner till.
|
Du har mycket goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett mycket
bra sätt i nya situationer.
|
Du kan göra enkla
uträkningar i sannolikhet på ett ganska
bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar ganska bra för att göra
uträkningarna.
|
Du kan göra enkla
uträkningar i sannolikhet på ett bra sätt. Du väljer och använder metoder som
passar bra för att göra
uträkningarna.
|
Du kan göra enkla
uträkningar i sannolikhet på ett mycket
bra sätt. Du väljer och
använder metoder som passar mycket bra
för att göra uträkningarna.
|
Du kan byta
mellan olika sätt att beskriva matematiska begrepp. Du diskuterar på ett enkelt sätt hur begreppen hör ihop.
|
Du kan byta
mellan olika sätt att beskriva matematiska begrepp. Du diskuterar på ett utvecklat sätt hur begreppen hör
ihop.
|
Du kan byta
mellan olika sätt att beskriva matematiska begrepp. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt hur begreppen hör
ihop.
|
Decimaltal
De första veckorna arbetar vi med decimaltal. Under vecka 37 kommer det att bli en diagnos på kapitlet samt en del repetition och fördjupning inom ämnet.
Mål
§ Förstå vad som menas med decimaltal
§ Storleksordna decimaltal
§ Multiplicera och dividera med 10, 100, 1000
§ Räkna med överslagsräkning
§ Räkna med kort division
Begrepp (skrivs med förklaring i ”Lilla
boken”)
Hela tal decimaltal decimal tiondel hundradel tusendel
Matteboken
Vi
arbetar mest i matteboken under tisdags- , onsdags- och fredags lektionerna.
Se till att hinna med att göra de uppgifter som står till varje vecka. Om du
inte hinner kan du använda fredagens mållektion eller hemarbete.
v.
35:
13, 17, 21, 22, 27, 35, 37, 38, 40, 42, 44, 46, 47,
48, 49, 50, 52,
v.
36:
54, 55, 56, 59, 60, 61, 64, 66, 69, 70, 72, 73
Om
du efter dessa uppgifter fortfarande känner dig osäker ska du öva mer genom att
räkna de blåsidorna i boken.
Om
de efter dessa sidor i boken känner dig säker så kan du lära dig ännu mer om
decimaltal genom att räkna de röda sidorna i boken.
Efter
detta gör vi en avstämning för att se hur vi ligger till.
Kunskapskrav
att tänka lite extra på
E
|
C
|
A
|
Du kan på ett ganska bra sätt beskriva hur man kan
lösa matteproblem. Du diskuterar på ett enkelt
sätt om resultaten är rimliga. Du hjälper
till att ge något förslag på andra sätt att lösa problemen.
|
Du kan på ett bra sätt beskriva hur man kan lösa
matteproblem. Du diskuterar på ett utvecklat
sätt om resultaten är rimliga. Du ger
något förslag på andra sätt att lösa problemen.
|
Du kan på ett mycket bra sätt beskriva hur man kan
lösa matteproblem. Du diskuterar på ett välutvecklat
sätt om resultaten är rimliga. Du ger
några förslag på andra sätt att lösa problemen.
|
Du har baskunskaper om matematiska begrepp.
Du använder dem på ett ganska bra sätt i situationer som du känner till väl.
|
Du har goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett bra
sätt i situationer som du känner till.
|
Du har mycket goda kunskaper om matematiska
begrepp. Du använder dem på ett mycket
bra sätt i nya situationer.
|
Du kan göra enkla
uträkningar aritmetik (multiplikation/division av decimaltal) på ett ganska bra sätt. Du väljer och använder
metoder som passar ganska bra för
att göra uträkningarna.
|
Du kan göra enkla
uträkningar aritmetik (multiplikation/division av decimaltal) på ett bra sätt. Du väljer och använder metoder som passar bra för att göra uträkningarna.
|
Du kan göra enkla
uträkningar aritmetik (multiplikation/division av decimaltal) på ett mycket bra sätt. Du väljer och använder metoder som passar mycket bra för att göra uträkningarna.
|
Du kan förklara
hur du har tänkt och hur andra har tänkt när vi diskuterar matematik. Du
motiverar dina förklaringar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett ganska bra sätt.
|
Du kan förklara
hur du har tänkt och hur andra har tänkt när vi diskuterar matematik. Du
motiverar dina förklaringar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett bra sätt.
|
Du kan förklara
hur du har tänkt och hur andra har tänkt när vi diskuterar matematik. Du
motiverar dina förklaringar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett mycket bra sätt.
|
MATEMATIKPROV 12/5 Kap 8-9 i 5B-boken
Procent
- veta att en hel är 100%, en halv är 50% och att en fjärdedel är 25%
- kunna läsa av ett cirkeldiagram och avgöra hur många procent de olika delarna är
- kunna dela upp det hela, 100%, i olika procentsatser.
- veta på hur många sätt du kan kombinera t.ex två halsdukar och tre mössor
Decimaltal
- kunna avrunda decimaltal som 3.42 och 3,5 till närmaste hela kronor.
- kunna addera, subtrahera, multiplicera och dividera decimaltal.
- kunna avgöra om dina uträkningar är rimliga
- kunna avrunda summan på ett kvitto till närmaste hela kronor.
Begrepp att ha koll på: procent, hundradel, kombinera, avrunda, decimaltecken, decimaler
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MATEMATIKPROV 24/3 Kap 6-7 i 5B-boken
Tal
- veta att mulitplikation och division går före addition och subtraktion i uppgifter med flera räknesätt
- kunna räkna division med minnessiffror
- förstå vad som menas med negativa tal
- kunna jämföra och storleksordna negativa tal och positiva tal
- kunna byta ut frågetecken mot rätt tal
Bråk
- skriva en halv med olika bråk
- jämföra och storleksordna bråk
- räkna ut en viss del av ett antal
- skriva bråk med tiondelar eller hundradelar som ett decimaltal
Begrepp att ha koll på: prioriteringsregler, rest, negativa tal, likhetstecknet, bråk, del av antal, bråkplank
Preliminära provdatum för matematik VT-2015 (Emma & Henriks grupper)
Torsdag 22/1 Kap 3-5 (5A)
Tisdag 24/3 Kap 6-7 (5B) OBS! Ny dag!
Onsdag 13/5 Kap 8-9 (5B) OBS! Ny vecka och färre kapitel!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MATEMATIKPROV 22/1
Decimaltal
- Veta vad "en hel" innebär
- Skriva decimeter som tiondelar av en meter
- Skriva centimeter som hundradelar av en meter
- Skriva tal som heltal med tiondelar och hundradelar
- Addera och subtrahera enkla decimaltal
Vikt & volym
- Jämföra och använda enheterna liter, deciliter och centiliter
- Växla mellan olika volymenheter
- Jämföra och använda enheterna kilogram, hektogram och gram
- Växla mellan olika viktenheter
Temperatur och diagram
- Läsa av termometern
- Läsa av och förstå linjediagram
- Rita linjediagram
- Räkna ut medelvärde
- Läsa av och förstå cirkeldiagram
Begrepp att ha koll på: en hel, decimaltal, decimaltecken, tiondel, hundradel, lite, deciliter, centiliter, kilogram, hektogram, gram, deci, centi, kilo, hekto, plusgrader, minusgrader, Celsius, temperatur stiger, temperaturen sjunker, linjediagram, medelvärde, medeltemperatur, genomsnitt, cirkeldiagram.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OBS!
En bra webb.adress att träna olika matematiska moment är:
www.matteland.blogspot.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.