Lektionsplanering V.35- x 2014 " SYROR OCH BASER"
Lektionsplanering v.42-45 2013 "VATTEN - ett viktigt ämne" &" Fast, flytande eller gas"
Lektionsplanering v.40-41 2013 "TANKAR KRING EN BRASA"
DINA MÅL ÄR ATT:
- känna till risker med syror och baser - veta vad syror och baser kan användas till - känna till hur syror och baser påverkar vår miljö - känna till vad pH är och hur det kan mätas - kunna utföra enkla experiment och kunna berätta vad du gjort och vad du lärt dig - kunna de vanligaste varningssymbolerna |
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med teori
och arbetsuppgifter i ”Boken om Fysik & Kemi” (kap.5) och på fredagarna gör vi
olika laborationer där vi mäter pH på olika ämnen. Vi genomför också en
laboration där vi kan se hur en syra påverkar ett okokt ägg för att kunna dra
paralleller med försurningen i vår miljö. Vi kommer att avsluta med
instuderingsfrågor och ett litet prov.
|
|
Lektionsplanering v.42-45 2013 "VATTEN - ett viktigt ämne" &" Fast, flytande eller gas"
DINA MÅL ÄR ATT KUNNA
- förstå hur
viktigt vattnet är för allt liv och vattnets olika användningsområden (förr och nu)
- redogöra
vattnets kretslopp med text och bild- vilka olika former vatten och andra material kan ha (fast, flytande och gas) - förklara övergångarna mellan fast-, flytande- och gasform och känna till orsaker till varför ett ämne ändrar form - veta vad periodiska systemet är och kunna kemiska beteckningar på några av våra vanligaste grundämnen |
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kap.2
och 3 i ”Boken om kemi och fysik” där vi varvar teori med arbetsuppgifter i
arbetsboken. Vi kommer att se film
från AV-media om vattnets kretslopp och hur och varför olika material ändrar
form (flytande-fast-gas). Under arbetets gång kommer vi även att göra några
enkla laborationer som vi dokumenterar med text och bild.
|
Lektionsplanering v.40-41 2013 "TANKAR KRING EN BRASA"
DINA MÅL
Du ska: - kunna förklara vad allt är gjort av och vart allt tar vägen (materiens kretslopp) - veta vad en atom och molekyl är - kunna förklara hur man såg på naturkunskap förr i tiden |
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi: - läser kapitel 1”Tankar kring en brasa” i Boken om Fysik och Kemi - arbetar i arbetsboken (Boken om Fysik och Kemi) - tittar på film från AV-media (”De fyra elementen”) |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.