KEMI


 Lektionsplanering V.35- x     2014 " SYROR OCH BASER"   
DINA MÅL ÄR ATT:
-        kunna ge exempel på sura och basiska ämnen
-        känna till risker med syror och baser
-        veta vad syror och baser kan användas till
-        känna till hur syror och baser påverkar vår miljö
-        känna till vad pH är och hur det kan mätas
-        kunna utföra enkla experiment och kunna berätta vad du gjort och vad du lärt dig
-        kunna de vanligaste varningssymbolerna


SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med teori och arbetsuppgifter i ”Boken om Fysik & Kemi” (kap.5) och på fredagarna gör vi olika laborationer där vi mäter pH på olika ämnen. Vi genomför också en laboration där vi kan se hur en syra påverkar ett okokt ägg för att kunna dra paralleller med försurningen i vår miljö. Vi kommer att avsluta med instuderingsfrågor och ett litet prov.


                           

Lektionsplanering v.42-45 2013 "VATTEN - ett viktigt ämne" &" Fast, flytande eller gas"

DINA MÅL ÄR ATT KUNNA
-  förstå hur viktigt vattnet är för allt liv och vattnets olika användningsområden (förr      och nu)
-  redogöra vattnets kretslopp med text och bild
-  vilka olika former vatten och andra material kan ha (fast, flytande och gas)
-  förklara övergångarna mellan fast-, flytande- och gasform och känna till orsaker till
    varför ett ämne ändrar form

-  veta vad periodiska systemet är och kunna kemiska beteckningar på några av våra
    vanligaste  grundämnen
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi kommer att arbeta med kap.2 och 3 i ”Boken om kemi och fysik” där vi varvar teori med arbetsuppgifter i arbetsboken.  Vi kommer att se film från AV-media om vattnets kretslopp och hur och varför olika material ändrar form (flytande-fast-gas). Under arbetets gång kommer vi även att göra några enkla laborationer som vi dokumenterar med text och bild.

Lektionsplanering v.40-41 2013    "TANKAR KRING EN BRASA"

DINA MÅL
Du ska:
-        kunna förklara vad allt är gjort av och vart allt tar vägen (materiens kretslopp)
-        veta vad en atom och molekyl är
-        kunna förklara hur man såg på naturkunskap förr i tiden
SÅ HÄR KOMMER VI ATT ARBETA:
Vi:
-        läser kapitel 1”Tankar kring en brasa” i Boken om Fysik och Kemi
-        arbetar i arbetsboken  (Boken om Fysik och Kemi)
-        tittar på film från AV-media (”De fyra elementen”)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.